راههای دوخطه

مسئله76 تحلیل عملکردی : سطح سرویس راه2 خطه کلاس 1  درهرجهت ، زیر را بیابید .

حجم تقاضا 1600 veh/h درهر2جهت ، تقسیم جهتی 50-50  ، PHF=0.95  ،   BFFS=60 mi/h

ناحیه بدوت سبقت 50% هر2 جهت ، منطقه تپه ماهور ، کامیون 14%    ، خودروی تفریحی  4%

عرض خط 11فوت ، شانه  4فوت ، تعداد نقاط دسترسی درهر مایل 20  ، طول قطعه 10 مایل

پاسخ : در تقسیم جهتی 50-50 راه حل دریک جهت با جهت دیگر برابر است . پس یک فرآیند تحلیل کافی است. نتیجه برای هر2جهت قابل قبول است .

راه کلاس 1  است باید ATS ,   PTSF  را برای تعیین سطح سرویس تخمین بزنیم . پیگیری گام ها طبق نمودار6-8 ص186   گام1:مشخص کردن داده ها  گام2:سرعت جریان آزادFFS ،تصحیح سرعت میدانی6-16 و 6-19 یا 6-17   گام3: تصحیح تقاضا جهت میانگین سرعت سفر ATS  رابطه 6-18 تا 6-20    گام4: تخمین ATS  معادله 6-21جدول6-22  گام5:تصحیح نرخ جریان تقاضا PISF رابطه6-22    گام6:تخمین PISF معادله 6-23 و 6-24  گام آخر: تعیین سطح سرویس و ظرفیت جدول 6-14 

 

پیگیری گام ها طبق نمودار6-8 ص186  

گام1: مشخص کردن داده ها 

گام2:سرعت جریان آزادFFS ،تصحیح سرعت میدانی جدول6-15 و 6-16 ورابطه 6-17 ص188

 FFS=BFFS-FLS-FA 

 گام3: تصحیح تقاضا جهت میانگین سرعت سفر ATS  رابطه 6-18 تا 6-20   

گام4: تخمین ATS  معادله 6-21جدول6-22 

گام5:تصحیح نرخ جریان تقاضا PTSF رابطه6-22   

گام6:تخمین PTSF معادله 6-23 و 6-24 

گام آخر: تعیین سطح سرویس و ظرفیت جدول 6-14 

 

گام1: مشخص کردن داده ها  ، اطلاعات ورودی:

گام2:سرعت جریان آزاد FFS ، تصحیح سرعت میدانی جدول6-15 و 6-16 ورابطه 6-17

 عرض خط11فوت،شانه4فوت ،جدول 6-15ص189 FLS=1/7mi/h  

20نقطه دسترسی جدول 6-16 ص189  FA=5mi/h

FFS=BFFS-FLS-FA=60-1.7-5=53.3mi/h

گام3: تصحیح تقاضا جهت میانگین سرعت سفر ATS  رابطه 6-18ص190  تا 6-20   

حجم تقاضا را به نرخ جریان تبدیل می کنیم             vi,ATS=Vi/(PHF*fHV,ATS*fg,ATS)

حجم تقاضا1600 است و توزیع50-50  پس حجم تقاضا برای هر جهت 800     Vi=800 veh/h

v=Vi/PHF=800/0.95=842 veh/h

phg از جدول 6-17 ص191 برای نرخ تردد یک جهت 842  fg,ATS با درونیابی برای 800   99/0   و برای 900    1   است که گفته درونیابی به نزدیکترین 01/0 توصیه می شود پس     fg,ATS=0.99

ضریب خودروهای سنگین fHV,ATS  برای نرخ 842 از جدول 6-20ص  منطقه تپه ماهور ER=1/1, ET=1/4 در ET درونیابی به نزدیکترین0.1 را داریم

fHV,ATS=1/[1+Pt(ET-1)+PR(ER-1)=1/{1+0.14(1.4-1)+0.04(1.1-1)}=1/1.06=0.943

پس تردد :   vi,ATS=Vi/(PHF*fHV,ATS*fg,ATS)=800/0.95*.943*.99=800/0.887=902 pc/h

گام4: تخمین ATS  معادله 6-21جدول6-22      ضریب fnp,ATS از جدول 6-23 برای FFS=53/3mi/h ،مناطق بدون سبقت50%وجریان تقاضای مخالف pc/h 902  ،

امیر انجینی   مهندسی ترافیک پیشرفته استاد:دکترکامران رحیم اف فصل6 راههای 2خطه ص209 درونیابی fnp,ATSضریب تعدیل ATS       

درون یابی ATS     

 

fnp,ATS

ضریب برای mi/h   mi/h

50

       FFS=

ضریب برای mi/h   mi/h

55

       FFS=

 

VO   pc/h

60%

50%

40%

60%

50%

40%

NPZ

 
        

0.9

 

0.6

1.1

 

0.7

 

800

0.8

0.65

0.5

0.95

0.8

0.65

 

902

0.7

 

0.4

0.8

 

0.6

 

1000

  

ضریب برای

     

mi/h

53.3

       FFS=

     
 

0.15

0.65

fnp,ATS

    
 

5

3.3

0.749

    
   

0.7

    

 

امیر انجینی   مهندسی ترافیک پیشرفته استاد:دکترکامران رحیم اف فصل6 راههای 2خطه ص209 درونیابی fnp,ATSضریب تعدیل ATS       

         

ضریب برای FFS=      mi/h

 

fnp,ATS

 mi/h

50

       FFS=

 

mi/h 

55

       FFS=

 

VO   pc/h

60%

50%

40%

%

60%

50%

40%

NPZ

 
   

 

     

0.9

 

0.6

 

1.1

 

0.7

 

800

0.80

0.65

0.50

 

0.95

0.80

0.65

 

902

0.7

 

0.4

 

0.8

 

0.6

 

1000

  

ضریب برای

 

     

   mi/h

53.3

       FFS=

 

     
 

0.15

0.65

 

fnp,ATS

    
 

5

3.3

 

0.752

    
    

0.8

    
         

ATS=FFS-0.00776(Vd-Vo)-fnp,ATS=53.3-0.00776(902+902)-0.7=38.6  mi/h

گام5:تصحیح نرخ جریان تقاضا برای PTSF رابطه6-22    ، fg,PTSF

ضریب تعدیل شیب ازجدول6-24 ص200  منطقه تپه ماهورونرخ ترددv=V/PHF=800/0.95=842 veh/h

fg,PTSF=1  می شود .

هم ارز کامیون و خودروی تفریحی جدول 6-26 ص201  ، ET=1,ER=1 

fHV,PTSF=1/[1+Pt(ET-1)+PR(ER-1)=1/{1+0.14(1-1)+0.04(1-1)}=1/1=1

پس تردد :   vi,PTSF=Vi/(PHF*fHV,PTSF*fg,PTSF)=800/0.95*1*1=800/0.95=842 pc/h

نرخ جریان رفت 842 چون 50-50 است پس نرخ جریان مخالف 842                 vd=842 pc/h

گام6:تخمینPTSF معادله6-23ص203و6- =محاسبه %زمان دنباله روی ،از جدول6-29ص205ضرایبa,b

  مهندسی ترافیک پیشرفته

تحلیل ظرفیت راههای 2 خطه

درون یابی a,b ص205         امیرانجینی

  

نرخ جریان مخالف

  

pc/h

b

a

vo

0.833

-0.0045

800

0.832

-0.0046

842

0.829

-0.0049

1000

به نزدیکترین 0/001 توصیه می شود

BTFS=100(1-e^(a*vd^b))=100(1-e^(-0.0046*842^0.832))=71.325%

ضریب تعدیل برای ناحیه سبقت ممنوع باید با دو متیر درونیابی شود جدول 6-28 با50%سبقت ممنوع ، تقسیم جهتی 50-50 و نرخ جریان کل 2 مسیر 842+842=1684