نمونه مسئله تحلیل عملکردی راههای دو خطه امیر انجینی دکتر کامران رحیم اف
راههای دوخطه
مسئله76 تحلیل عملکردی : سطح سرویس راه2 خطه کلاس 1 درهرجهت ، زیر را بیابید .
حجم تقاضا 1600 veh/h درهر2جهت ، تقسیم جهتی 50-50 ، PHF=0.95 ، BFFS=60 mi/h
ناحیه بدوت سبقت 50% هر2 جهت ، منطقه تپه ماهور ، کامیون 14% ، خودروی تفریحی 4%
عرض خط 11فوت ، شانه 4فوت ، تعداد نقاط دسترسی درهر مایل 20 ، طول قطعه 10 مایل
پاسخ : در تقسیم جهتی 50-50 راه حل دریک جهت با جهت دیگر برابر است . پس یک فرآیند تحلیل کافی است. نتیجه برای هر2جهت قابل قبول است .
راه کلاس 1 است باید ATS , PTSF را برای تعیین سطح سرویس تخمین بزنیم . پیگیری گام ها طبق نمودار6-8 ص186 گام1:مشخص کردن داده ها گام2:سرعت جریان آزادFFS ،تصحیح سرعت میدانی6-16 و 6-19 یا 6-17 گام3: تصحیح تقاضا جهت میانگین سرعت سفر ATS رابطه 6-18 تا 6-20 گام4: تخمین ATS معادله 6-21جدول6-22 گام5:تصحیح نرخ جریان تقاضا PISF رابطه6-22 گام6:تخمین PISF معادله 6-23 و 6-24 گام آخر: تعیین سطح سرویس و ظرفیت جدول 6-14
پیگیری گام ها طبق نمودار6-8 ص186
گام1: مشخص کردن داده ها
گام2:سرعت جریان آزادFFS ،تصحیح سرعت میدانی جدول6-15 و 6-16 ورابطه 6-17 ص188
FFS=BFFS-FLS-FA
گام3: تصحیح تقاضا جهت میانگین سرعت سفر ATS رابطه 6-18 تا 6-20
گام4: تخمین ATS معادله 6-21جدول6-22
گام5:تصحیح نرخ جریان تقاضا PTSF رابطه6-22
گام6:تخمین PTSF معادله 6-23 و 6-24
گام آخر: تعیین سطح سرویس و ظرفیت جدول 6-14
گام1: مشخص کردن داده ها ، اطلاعات ورودی:
گام2:سرعت جریان آزاد FFS ، تصحیح سرعت میدانی جدول6-15 و 6-16 ورابطه 6-17
عرض خط11فوت،شانه4فوت ،جدول 6-15ص189 FLS=1/7mi/h
20نقطه دسترسی جدول 6-16 ص189 FA=5mi/h
FFS=BFFS-FLS-FA=60-1.7-5=53.3mi/h
گام3: تصحیح تقاضا جهت میانگین سرعت سفر ATS رابطه 6-18ص190 تا 6-20
حجم تقاضا را به نرخ جریان تبدیل می کنیم vi,ATS=Vi/(PHF*fHV,ATS*fg,ATS)
حجم تقاضا1600 است و توزیع50-50 پس حجم تقاضا برای هر جهت 800 Vi=800 veh/h
v=Vi/PHF=800/0.95=842 veh/h
phg از جدول 6-17 ص191 برای نرخ تردد یک جهت 842 fg,ATS با درونیابی برای 800 99/0 و برای 900 1 است که گفته درونیابی به نزدیکترین 01/0 توصیه می شود پس fg,ATS=0.99
ضریب خودروهای سنگین fHV,ATS برای نرخ 842 از جدول 6-20ص منطقه تپه ماهور ER=1/1, ET=1/4 در ET درونیابی به نزدیکترین0.1 را داریم
fHV,ATS=1/[1+Pt(ET-1)+PR(ER-1)=1/{1+0.14(1.4-1)+0.04(1.1-1)}=1/1.06=0.943
پس تردد : vi,ATS=Vi/(PHF*fHV,ATS*fg,ATS)=800/0.95*.943*.99=800/0.887=902 pc/h
گام4: تخمین ATS معادله 6-21جدول6-22 ضریب fnp,ATS از جدول 6-23 برای FFS=53/3mi/h ،مناطق بدون سبقت50%وجریان تقاضای مخالف pc/h 902 ،
امیر انجینی مهندسی ترافیک پیشرفته استاد:دکترکامران رحیم اف فصل6 راههای 2خطه ص209 درونیابی fnp,ATSضریب تعدیل ATS | |||||||
درون یابی ATS | fnp,ATS | ||||||
ضریب برای mi/h mi/h | 50 | FFS= | ضریب برای mi/h mi/h | 55 | FFS= | VO pc/h | |
60% | 50% | 40% | 60% | 50% | 40% | NPZ | |
0.9 | 0.6 | 1.1 | 0.7 | 800 | |||
0.8 | 0.65 | 0.5 | 0.95 | 0.8 | 0.65 | 902 | |
0.7 | 0.4 | 0.8 | 0.6 | 1000 | |||
ضریب برای | |||||||
mi/h | 53.3 | FFS= | |||||
0.15 | 0.65 | fnp,ATS | |||||
5 | 3.3 | 0.749 | |||||
0.7 |
امیر انجینی مهندسی ترافیک پیشرفته استاد:دکترکامران رحیم اف فصل6 راههای 2خطه ص209 درونیابی fnp,ATSضریب تعدیل ATS | ||||||||
ضریب برای FFS= mi/h | fnp,ATS | |||||||
mi/h | 50 | FFS= |
| mi/h | 55 | FFS= | VO pc/h | |
60% | 50% | 40% | % | 60% | 50% | 40% | NPZ | |
| ||||||||
0.9 | 0.6 |
| 1.1 | 0.7 | 800 | |||
0.80 | 0.65 | 0.50 |
| 0.95 | 0.80 | 0.65 | 902 | |
0.7 | 0.4 |
| 0.8 | 0.6 | 1000 | |||
ضریب برای |
| |||||||
mi/h | 53.3 | FFS= |
| |||||
0.15 | 0.65 | fnp,ATS | ||||||
5 | 3.3 | 0.752 | ||||||
0.8 | ||||||||
ATS=FFS-0.00776(Vd-Vo)-fnp,ATS=53.3-0.00776(902+902)-0.7=38.6 mi/h
گام5:تصحیح نرخ جریان تقاضا برای PTSF رابطه6-22 ، fg,PTSF
ضریب تعدیل شیب ازجدول6-24 ص200 منطقه تپه ماهورونرخ ترددv=V/PHF=800/0.95=842 veh/h
fg,PTSF=1 می شود .
هم ارز کامیون و خودروی تفریحی جدول 6-26 ص201 ، ET=1,ER=1
fHV,PTSF=1/[1+Pt(ET-1)+PR(ER-1)=1/{1+0.14(1-1)+0.04(1-1)}=1/1=1
پس تردد : vi,PTSF=Vi/(PHF*fHV,PTSF*fg,PTSF)=800/0.95*1*1=800/0.95=842 pc/h
نرخ جریان رفت 842 چون 50-50 است پس نرخ جریان مخالف 842 vd=842 pc/h
گام6:تخمینPTSF معادله6-23ص203و6- =محاسبه %زمان دنباله روی ،از جدول6-29ص205ضرایبa,b
مهندسی ترافیک پیشرفته | ||
تحلیل ظرفیت راههای 2 خطه | ||
درون یابی a,b ص205 امیرانجینی | ||
نرخ جریان مخالف | ||
pc/h | ||
b | a | vo |
0.833 | -0.0045 | 800 |
0.832 | -0.0046 | 842 |
0.829 | -0.0049 | 1000 |
به نزدیکترین 0/001 توصیه می شود |
BTFS=100(1-e^(a*vd^b))=100(1-e^(-0.0046*842^0.832))=71.325%
ضریب تعدیل برای ناحیه سبقت ممنوع باید با دو متیر درونیابی شود جدول 6-28 با50%سبقت ممنوع ، تقسیم جهتی 50-50 و نرخ جریان کل 2 مسیر 842+842=1684