طراحی تزئینات داخلی معماری از دید یک نوجوان
طراحی تزیینات داخلی معماری باغ ویلا ، آب نما ، کلبه چوبی
تهیه و تنظیم : عرشیا انجینی
دبیرراهنمای ارجمند : آقای رسول حسین پور
درس : تفکر وسبک زندگی
پاییز 99 9/9/99
سال تحصیلی 1400-1399
اهداف : انجام تکلیف درسی آشنایی باانواع تزئینات معماری شناخت مصالح ومواد تزیینات داخلی و ابزارها و تجهیزات تخمین و برآورد تزئینات داخلی آشنایی با مفهوم متره و برآورد بهبود فضای داخلی خانه خودمان شناسایی روش های ارجاع و مراجعه به کتب و منابع افزایش توان مقاله نویسی فراگیری استفاده از منابع نوشتاری و مکتوب یادگیری نحوه ارجاع به کتب و منابع نوشتاری منابع و سرچشمه و مأخذفراگیری احترام به نویسنده مؤلف و صاحب اثر کتبی و نوشتاریشناخت بیشتر نجوه اجرای کاغذ دیواری شناسایی پوستر دیواری
فهرست مطالب:
ردیف
عنوان مطلب
صفحه
توضیحات
1
مشخصات
1
2
اهداف پروژه
2
3
فهرست
3
4
عنوان و معرفی پروژه "طراحی تزئینات داخلی معماری"
4
5
مقدمه = دیباچه
4
6
طراحی بناها و فضاهای معماری
5
7
طراحی تزئینات معماری
6
8
فرآیند طراحی
7
9
اصول گردآری اطلاعات
8
10
عرصه های خانه
9
11
ضوابط فنی
10
12
معرفی نواع سنگ نما و خصوصیات آنها
12
13
سنگ نمای گرانیت
14
14
انواع و قیمت سنگ نما
17
15
سنگ آنتیک در دکوراسیون داخلی
18
16
سنگ قیچی (گیوتین )
20
17
رزین کردن سنگ های دکوراتیو
21
18
جمع بندی
21
19
نتیجه گیری و پایان سخن
21
20
فهرست منابع و مأخذ
22
عنوان و معرفی پروژه: طراحی تزئینات داخلی معماری
دلیل انتخاب این عنوان برای پروژه : باتوجه به کاربرگ ص17ومطالب ص18 کتاب درسی و6 بند مندرج در آن ،از میان 10 سوال طرح شده توسط خودم به این سوال پژوهشی رسیدم زیرا :
1. پاسخ دادن به این سوال با مراجعه به منابع مکتوب امکان پذیر است.
2. به دانستن پاسخ آن علاقه مندم و می خواهیم از این اطلاعات برای تزیین خانه خود استفاده کنیم
3. سوال بازبان دقیق ، واضح و روشن بیان شده است
4. گردآوری در حد توان من وخانواده ام است {از لحاض زمان اجرا ، دسترسی به منابع و دانش و اطلاعات – پدرم منابع مکتوب در این زمینه دارد.}
5. سوال ارزش صرف زمان وانرژی را دارد زیرا به صورت عملی در خانه مان استفاده خواهیم کرد. (1)
دیباچه (مقدمه): در این نوشتار من از هشت منبع کتبی معماری استفاده کردم برای ایجاد تغییر و بهبود فضای داخلی وزیبا تر کردن خانه مطالبی را گرد آوری نمودم .
اصول انجام برنامه ریزی
در مرحله اول طراحی یعنی مرحله شناخت طراح به تعقل می پردازد . تعقل معمار یعنی توجه او به تمامی عوامل اثر گزار در طرح مانند شرایط اجتماعی ، فرهنکی ، قومی و مذهبی مردم ، شرایط محیطی ، آب و هوا ، ویژگی های اقلیمی محل،نیاز های کار فرما و خواسته های استفاده کنندگان از طرح ، وضیعت مالی کار فرما ، سازه و تاسیسات و مصالح و تکنولوژی ساخت و...
در این مرحله به کندو کاو پیرامون همه مسائلی که قابل تامل و تفکر است می پردازد و برای خود سوال طرح می کند .سوالاتی نظیر اینکه استفاده کنندگان چه کسانی هستند وچه الگوی اجتماعی و فرهنگی دارند؟ عملکردهایشان چیست؟ به فضاهایی با چه کیفیاتی علاقه مند هستند ؟ محیط اطراف طرح چه قابلیت هایی دارد ؟ استاندارد ها و ضوابط خاص ، چه محدودیت هایی رادر طرح به وجود می آورند؟ سوالاتی نظیر آنها . (2)
(1) تفکر و سبک زندگی نوشته : دفتر تالیف ، 1399 ، شرکت چاپ و نشر کتب درسی منبع شماره (8)
طراحی بناها و فضاهای معماری
شناسایی تقارن در پدیده های گوناگون طبیعی می تواند الگوی طرحی تزئیناتی قرار گیرد ، تشخیص تقارن درآثاروابنیه معماری کهن می تواند درطراحی کمک باشد. می توان باالهام ازپدیده های مختلف طبیعت، طرحهای خلاق برای بناهای گوناگون ارائه کرد .
دقت در تنوع بناها و فضاهای معماری پیرامونی آموزنده است . جمع آوری و مقایسه تصاویر آثار معماری قدیم و جدید ایران در یادگیری مفید است . بررسی شباهت ها و تفاوت های این آثار می تواند به درک ما عمق ژرفا ببخشد.
تقارن تعادل تناسب
تقارن یکی از ویژگیهای طراحی بناها در معماری است . تقارن شباهت و همانندی میان قسمتهای مختلف یک پدیده نسبت به یک محور را گویند . این محور عمودی یا افقی ، طولی یا عرضی است. تقارن یکی از طبیعی ترین و اساسی ترین روشهای تعادل ، ایجاد نظم و هماهنگی در یکاثر هنری است . به نمونه هایی از تقارن در آثار هنری محل زندگی خود دقت کنید . (3)
میز و صندلی کاناپه ، و مبل ، کابینت آشپزخانه ، فرش ، نمای ساختمان ، هریک در کنده کاریها و طرح خود زیبایی تقارن را یدک می کشند . نمونه های معماری که تقارن در آنهابه کار رفته در زیر نام می بریم:پارک و کاخ ایل گولی (شاه گولی ) درتبریز 6. گنبدمسجد شیخ لطف الله میدان نقش جهان مسجد شصت ستون ومدرسه طالبیه تبریز 7. کاخ چهل ستون و کاخ عالی قاپو درقزوین و اصفهان خانه طباطبایی ها درکاشان 8. حمام گنجعلی خان کرمان پل قاری و پل بیلانکوی درتبریز 9. پل خواجو و سی وسه پل دراصفهان مسجد جامع یزد و امیر چخماق یزد 10. مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی
طراحی کنید به حجم پدیده های مختلف طبیعی مانند صدف ها ، سنگ ها ، میوه ها ، حیوانات و چهره انسان ها دقت کنید و خوب بنگرید
آیا می توانید بالهام ازشکل ، رنگ،بافت ، تقارن وتناسب موجود در این نمونه یک بنا طراحی کنید ؟
تقارن را در بخش های مختلف این آثار با یک دیگر مقایسه کنید .
-----------------------------------------------------------------------
(3) فرهنگ و هنر نویسنده : دفتر تالیف انتشارات شرکت چاپ نشر ایران صفحه 24 مرجع شماره 7
خود ارزیابی : به تصاویری از نمونه های معماری جهان دقت کنید وویژگی های مختلف بناهارا باهم مقایسه کنید .کلیسای فلورانس ایتالیا 7. سلطانیه زنجانکلیسای جامع سن پل لندن 8. کلیسای سنت استپانوس جلفابرج ایفل تمام فولاد پاریس 9. قارا کلیسای ماکوبنای کلوسئوم،رم 10. پل برج لندن مسجد ایاصوفیه استانبول 11. برج یانقین تبریز آرامگاه تاج محل ، آگرا ، هند 12. برج کچ پیزا ،در ایتالیا
تجربه های بیشتر : ساخت کاردستی ، ماکت اولیه ، مدل در یک کار گروهی ، بامواد در دسترس حجم یکی از بناهای تاریخی ایران را بسازید .
مواد در دسترس می تواند گل ،مقوا ،کاغذ ،مفتول،مخلوط خاک اره و چسب چوب ، شن، برف ،رشته ماکارونی، چوب بستنی و... باشد. تصویری از یک منظره شهری یا روستایی ایران انتخاب کنید .به تعداد کافی قوطی های مقوایی و جعبه های کارتن کوچک و بزرگ جمع آوری کنید و کنار هم بگذارید.پس از کامل شدن ترکیب حجمی ، جعبه هارا به هم متصل کنید وروی یک مقوای ضخیم یا فیبر بچسبانید.بنا هارا رنگ آمیزی نمایید و جزئیات آن را با نقاشی یا تکه چسبانی روی زمینه رنگ شده اجرا کنید .از ذهن خود یک بنای جدید طراحی کنید . با مواد در دسترس ، نمونک آنرا بسازید. نمای ساختمان را چگونه تزئین می کنید؟ پس از تکمیل کار، آنرا روی مقوای ضخیم یا فیبر به عنوان شاسی نصب کنید و فضای اطراف ساختمان را نیز طراحی و به شیوه دلخواه اجرا کنید.در مورد شباهت ها و تفاوتهای آثار معماری ایران قبل و پس از اسلام تحقیق کنید و نتایج یافته های خودرا با تصاویر و طراحی های بنا ، بادوستان همفکری نمایید.از روی بناهای تاریخی منطقه خود طراحی کنید . (4)
طراحی تزئینات معماری ؛ روشهای گوناگون تزئین
ات معماری عبارتند از:
آجرکاری مقرنس = قرنیس آب نما
گچبری و گچ کاری ایوان حوض
آیینه کاری گنبد نار ،هرمی ،رک ، اورچین=پله پله فواره
کاشیکاری هورنو نورپردازی
(4) فرهنگ و هنر نویسنده : دفتر تالیف انتشارات شرکت چاپ نشر ایران صفحه 29 مرجع شماره 7
با الهام از روشهای مختلف تزئین بناها در میراث فرهنگی و هنری ایران ، طرح های خلاق و مبتکرانه جهت تزئین فضاهای گوناگون ارائه کنید.
فکر و اندیشه خود را رها کنید و به دیوارها و سقف ها و کف بناها در پیرامون خود به دقت بنگرید برای پوشش و تزئین این سطوح از چه روش هایی استفاده شده است ؟
آیا می دانید هنرمندان ایران در طول تاریخ از چه روش ها و متدهایی برای زیباسازی بناها استفاده کرده اند؟ _ بناهای معماری پیش از اسلام درایران با بکارگیری روش های متنوعی مانند کنده کاری روی سنگ ، حجاری ، نقاشی ، کاشی های رنگی و هفت رنگ ، گچبری و گچ کاری ، پاره چین کاری و گره چینی تزئین شده اند .
_ در دوره اسلامی اغلب تزئینات بناها با استفاده از هنرهای آجرکاری ، گچبری ، کاشیکاری ، آیینه کاری ، نقاشی روی گچ و چوب ، منبت کاری اجرا شده اند . مانند کاشی کاری زیر گنبد مدرسه چهارباغ اصفهان ، و کاشی کاری دیوار مسجد مشیر شیراز و گچ بری پیر بکران اصفهان ، کاشی کاری های بی نظیر نیل فام گنبد و دیوارهای مسجد کبود تبریز ( گوی مسجد ) ، آیینه کاری های مقبره سید حمزه در جوار مقبر الشعرا ،
_ دربسیاری از بناها هنرمندان روش های مختلف تزیینات معماری رابا هم ترکیب کرده اند.آنها نهایت دقت ذوق و سلیقه خود رابه کاربرده اند تا طرح ها و رنگ های زیبا و هماهنگی را ایجاد کنند و گاه چندین سال برای طراحی و اجرای یک بنا وقت صرف کرده اند . (5)
فرآیند طراحی :
شامل سه دسته فعالیت است دسته اول فعالیتهایی که از طریق آنها اطلاعاتی را کسب می کنیم = شناخت= ممیزی = شناسایی
کسب آگاهی از کلیه اطلاعات اثرگذار در طرحدسته دوم تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری از اطلاعات بدست آمده را دربر می گیرد= برنامه ریزی
تعیین خط مشی کاری و اهداف و اصول طرحدر دسته سوم فعالیتها ، طراح به طراحی مبادرت می ورزد .
ارائه ایده های مختلف ، ارزیابی و گزینش و پیشبرد ایده برتر (6)
(5) - فرهنگ و هنر ص 30تا 34 نوشته : دفتر تالیف ، 1399 ، انتشرات کتب درسی
(6) = معماری داخلی فضاهای مسکونی صفحه3 محمدعلی خان محمدی 1396 انتشارات سحر، شرکت چاپ ونشرکتب درسی
شناخت = ممیزی = شناسایی : _ شناخت عوامل موثر در طراحی فضا و شناسایی وضع موجود جهت برنامه ریزی برای رسیدن به وضع ایده آل و آرمانی به طراح کمک می کند تاتصمیمات موثر ، ارزان وبا کیفیتی را بگیرد که این عوامل در 4 قالب کلی زیر دسته بندی می شوند : بهره برداران محیط پیرامون طرحامکانات موجود بررسی الگوها و نمونه های موجود (7)
اصول گرد آوری اطلاعات :
یکی از اصلی ترین اقدامات جهت انجام هر طرحی گرد آوری اطلاعات است .
اگر گردآوری اطلاعات دقیق و صحیح انجام شود تاثیر به سزایی در پیشبرد طرح در مراحل آتی خواهد داشت .
جمع آوری اطلاعات به دو صورت کتابخانه ای و میدانی صورت می گیرد.در روش کتابخانه ای از منابعی نظیر کتاب ، مجله ، پایان نامه و روزنامه وسایت های اطلاعاتی استفاده می شود . در روش میدانی نیز ازطریق مشاهده (بازدید از سایت و بناهای مختلف و...) مصاحبه (با معماران و طراحان داخلی وصاحب نظران وافراد مطلع ودست اندکار و ...) ،پر کردن پرسش نامه و دیگر موارد مشابه،اطلاعات مورد نیاز برداشت می شوند . به منظور طراحی داخلی فضاهای مسکونی نیز هر دو روش کاربرد دارند .برای تهیه برخی از اطلاعات ، نیاز به جمع آوری آنها از طریق مطالعات کتابخانه ای است . مسائلی از قبیل اقلیم منطقه و ضوابط موجود در شهرداری از این دسته اند . این گونه اطلاعات ، اطلاعات ثابتی هستند که از قبل در کتب و منابع مدون وجزوات خاصی تهیه شده اند . نکته ای که در جمع آوری آنها باید مد نظر قرار گیرد ، به روز بودن ومعتبر بودن آنهاست .برخی از مطالب در منابع دست دوم آورده شده اند ویابه صورت ناقص در منبعی ذکر شده اند . استفاده از منابع کامل تر و دست اول در گرد آوری و تنظیم بهتر مطالب مارایاری می رساند . (8)
در دومین مرحله از فرایند طراحی فضاهای داخلی خانه ، از اطلاعات بدست آمده چهار موضوع قبلی (شامل نیاز های استفاده کنندگان، شرایط حاکم بر سایت ومحل طرح وامکانات موجود و الگوهای معماری)
نتیجه گیری می شود .برنامه فیزیکی که ابعاد کمی و کیفی فضاهای خانه را تعیین می کند ،یکی از مهم ترین دست آورد های این مرحله است در پایان نتایج کلیه اطلاعات جمع آوری شده در قالب یک گزارش مطالعاتی ارائه می شود .
(7) « معماری داخلی فضاهای مسکونی نویسنده : محمد علی خان محمدی 1396 ناشر : چاپ و نشر ایران صفحه 3 مرجع شماره 1
(8) = معماری داخلی فضاهای مسکونی صفحه4 محمدعلی خان محمدی 1396 انتشارات سحر، شرکت چاپ ونشرکتب درسی
عرصه های خانه
به فضاهایی که عملکرد های سازگار و وابسته ای دارند در بخش مشخصی از نقشه طراحی ومکان یابی می شوند ، عرصه گویند . یک خانه پنج عرصه دارد که عبارتند از : این عرصه ی خانوادگی عرصه ی خصوصیعرصه پذیرایی و مراسم عرصه خدمات و پشتیبانی عرصه ی فضاهای باز و نیمه باز (9)
عرصه ی پذیرایی و مراسم : برقراری ارتباط معاشرت با فامیل،دوستان،همسایگان ارائه خدمات به مهمان ها در این عرصه اتفاق می افتد و شامل فظاهای پذیرایی ، غذاخوری عمومی ، اتاق خواب مهمان ، ورودی و سرویس بهداشتی مهمان است. برگزاری جشن ها و مهمانی ها و سایر مراسم جمعی و خانوادگی نیز در عرصه انجام می شود .کیفیت این عرصه به خوبی می تواند گویای فرهنگ و ارزش های خانواده باشد .از آنجا که این عرصه ، بخش عمومی خانه است،شایسته است که در نزدیکی ورودی خانه و به صورتی جانمایی گردد که افراد غریبه در هنگام ورود و خروج ،ازبخش های خصوصی خانه عبور نکرده و به آن اشراف نداشته باشند .
نکته :
بام سبز : بامی است که قسمت و یا همه آن با پوشش گیاهی پوشیده شده و یادارای بستری با قابلیت کشت است .
فضاهای خانه
پس از معرفی عرصه های خانه ، جا دارد که توضیحاتی پیرامون فضاهای خانه نیز ارائه گردد . مهم ترین این فضاها عبارتند از : ورودی ، نشیمن ، پذیرایی ، آشپزخانه ، غذاخوری ، اتاق خواب ، سرویس های بهداشتی، رخت شوی خانه ، انبار ، فضاهای باز و نیمه باز .
ورودی
ورودی اولین فضایی است گه بعد از گشودن در خانه وارد آن می شویم . بنابرین خوب است به گونه ای جذاب، دعوت کننده و زیبا طراحی شود شرایط مناسبی را برای فرد وارد شونده ایجاد کند.در بدو ورود به خانه لازم است که کفش وچتر خیس را در جایی قرار داده و بعد از شستن دست ها و صورت خود عاری از آلودگی های خارج از خانه تمیز و پاکیزه وارد فضاهای دیگر شود .
(9) معماری داخلی فضاهای مسکونی صفحه 26 و 27 نوشته : محمد علی خان محمدی 1396 انتشارات سحر، شرکت چاپ ونشرکتب درسی مرجع شماره یک
_ در نتیجه شایسته است که در ورودی خانه و عصا در نظر گرفته شود . بودن سکویی برای نشستن و بستن بندکفش و آینه ای جهت دیدن سروضع خود در هنگام ورود و یا قبل از خروج خانه نیز به کارایی بیشتر این فضا کمک می کند .
ورودی اولین فضایی است که میزبان به استقبال مهمان خود آمده و آخرین جایی است که با او خدا حافظی می کند، بنابرین خوب است که ابعاد و اندازه ووسایل به گونه ای پیش بینی می شوند که ورودی خانه فظای کافی برای استقبال و رو به رو شدن با مهمان تازه وارد و نیز بدرقه ایشان داشته باشیم .
علاوه برابعاد و تناسب فضای ورودی ، درب ورودی نیز اهمیت خاصی دارد . این در حد واسط بین فضای اندرونی خانه و فضای بیرونی است و همه وسایل خانه از آنجا به داخل برده می شود . بنابرین خوب که نسبت به سایر درهای خانه شکیل تر بوده و از عرض بیشتری برخورد باشد و حتی الاامکان به صورت دو لنگه طراحی شود تا در مواقع جا به جایی وسایل بزرگ خانه بتوان هردو لنگه در را گشود و وسایل را به راحتی از میان آنها جا به جا کرد.
اگر فضای ورودی در بین دو فضای سر بسته درون خانه و فضای سرباز بیرون خانه واقع شود ،شایسته است در ابتدا این فضا به صورت حد واسط خوبی برای فاصله دو حریم خصوصی داخل خانه و عمومی بیرون از آن عمل کند تا از نگاه افراد افراد غریبه داخل خانه ممانعت نموده و حرمت خانواده را حفظ نماید ،در ثانی به عنوان فیلتر هوا از نفوذ سرما ، گرما و گرد و خاک و دیگر آلاینده ها نظیر دود و گرد و غبار به داخل خانه ممانعت به عمل آورد 0 (10)
ظوابط فنی و مقررات ملی ساختمان :
ساخت و ساز وتولید ابنیه وساختمان در سطح کشور توسط متولیان عمومی(دستگاه ها ونهاد ها وسازمان هاید دولتی ویاشرکت ها وموسسات تحت نظارت وپوشش دولت ) انجام می شود وبه منظور رعایت اصول و قواعد طراحی و اجرایی و مقررات ملی ساختمان تدوین می شود .
شناخت ضوابط مقررات : ویژه طراحی فضاهای تجاری ص32 (11)
اطلاع و آگاهی از ضوابط و مقررات و رعایت آنها در طراحی معماری ، لازم وقطعی است . در غیر این صورت طرح از طرح از این لحاظ درست وموجه نبوده واجازه ساخت واجرا رانخواهد داشت.درایران هم برخی نهادها وسازمان هادرزمینه طراحی معماری برای ساختمان های مختلف،استاندارد ها وظوابظ مقرراتی راپیش بینی کرده اند .
(10) = معماری داخلی فضاهای مسکونی صفحه27 محمدعلی خان محمدی 1396 انتشارات سحر، شرکت چاپ ونشرکتب درسی ایران
(11) = معماری داخلی فضاهای تجاری صفحه32 امیر نظری 1397 انتشارات سحر، شرکت چاپ ونشرکتب درسی ایران
- برای مثال دفتر مقررات ملی ساختمان در قالب مباحث گوناگون ، مواردی را در طراحی لازم الاجرا دانسته اند .
مبجث سوم مقررات ملی ساختمان : حفاظت ساختمان دربرابر آتش سوزی
مبحث سه این مقررات به موضوع حفاظت ساختمان ها در مقابل آتش سوزی اشاره دارد ،در این مبحث به کلیه موضوعات عام مربوط به جلو گیری از آتش سوزی در ساختمان و راه های خروج از بنا و فرار از آتش و مسائلی از این دست پرداخت شده و سپس برای تصرف های مختلف ساختمانی ( تصرف مسکونی ، حرفه ای ،آموزشی – فرهنگی ، درمانی - مراقبتی کسبی – تجاری ، تجمعی و... ) ضوابط خاصی ذکر شده است . به عنوان نمونه در زمینه تصرف کسبی – تجاری که طراحی داخلی فروشگاه را نیز در برمی گیرد ، ( 12)
دو مورد زیرآمده :در تصرف های کسبی- تجاری طول دسترس خروج نباید از سی متر از30 متر بیشر باشد ،مگر آن که بنا توسط شبکه بارنده خودکار تایید شده محافظت شود که درآن صورت این طول می تواند به حداکثر 60 متر افزایش یابد .در فروشگاه ها حداقل عرض مفید راهرو های منجر به خروج ها ، باید معادل عرض خروج ها بوده و از 900 میلی متر کمتر نباشد . (13)
(12) = معماری داخلی فضاهای تجاری صفحه32 امیر نظری 1397 شرکت چاپ ونشرایران مرجع شماره 5
(13) = مبحث 3 حفاظت ساختمان ها درمقابل آتش سوزی دفتر مقررات ملی ساختمان ویرایش 2 سال 1392 مرجع شماره 9
انواع نما معرفی انواع سنگ نمای ساختمان وخصوصیات آن ها
نمای ساختمان یکی از ارکان مهم در ساخت یک سازه است و نقش مهمی در بهتر جلوه دادن یک سازه دارد. در سالهای اخیر از مصالح متنوعی برای نمای ساختمان استفاده میشود. اما یکی از پرکاربردترین آنها به خصوص در ساختمان های مسکونی، نمای سنگی است. نماهای سنگی نیز خود انواع مختلفی دارند. با وجود این تنوع ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که چه نوع سنگ نمایی برای ساختمان مناسب است؟ انوع سنگ نمای ساختمان چیست؟ هر کدام چه کاربردی دارند و مزایا و معایبشان چیست؟ برای شرایط جوی منطقه شما چه نوع سنگی مناسب است؟ و ... . سایت ساختمون سعی بر این دارد که توسط این مطلب آموزشی به شما کمک کند تا با انواع سنگهای نمای ساختمان و کاربرد آنها آشنا شوید. با ما همراه باشید.
در ایران از مصالح و نماهای متفاوتی مانند نمای کامپوزیت، نمای شیشه ای، نمای چوبی، نمای سنگی و ... استفاده می شود. نمای سنگی از متدوال ترین نماهایی است که از دیرباز در کشور ما کاربرد داشته است. سنگهای متنوعی برای نمای ساختمان استفاده میشود که هر یک دارای ویژگیها و کاربرد خاصی هستند. از این میان میتوان به سنگ های تراورتن، گرانیت، سنداستون و چینی اشاره کرد. در ادامه با هر یک از این سنگ ها، کاربردشان و معایب و مزایای آنها آشنا میشوید. (14)
(14) انواع سنگ نمای ساختمان وخصوصیات آن ها آرین بهادری 1398 باهنر صفحه 1 مرجع شماره 11
بطور کلی در انتخاب سنگ نما باید نکاتی را در نظر داشت:
- سنگهای به کار رفته در نمای ساختمان باید در برابر عوامل جوی شامل گرما و سرما، باران و اشعه UV مقاومت خوبی داشته باشند.
- جذب آب سنگ باید پایین باشد و در برابر سایش مقاومت خوبی داشته باشد.
- در شهرهای بزرگی مانند تهران که به علت آلودگی هوا، باران ها بصورت اسیدی هستند، مقاومت سنگ در برابر اسیدها نیز جزو فاکتورهای مهم است و باید به آن توجه داشت.
- با توجه به خطر جدا شدن سنگ ها از دیوار و افتادن روی سر عابرین، سنگ مورد استفاده باید از خلل و فرج مناسبی برخوردار باشد تا ملاتی که برای چسباندن آن به دیوار استفاده میشود، به خوبی در آن نفوذ کرده و به دیوار بچسبد.
در انتخاب سنگ باید دقت داشته باشید که ترک نداشته باشد. برای تشخیص بدون ترک بودن سنگ، با یک شیء فلزی روی آن ضربه بزنید، اگر صدای شفاف شیشه از آن ساتع شد، به معنی سالم بودن و بدون ترک بودن آن است.
سنگ نمای تراورتن
سنگ تراورتن از انواع سنگهای رسوبی آهکی است که در اثر ته نشینی سریع کربنات کلسیم در دهانه چشمههای آب معدنی به خصوص چشمه های آب گرم یا در غارهای آهکی به وجود آمدهاند. سنگ تراورتن معمولا بصورت طبیعی در رنگهای سفید، کِرِم، برنزه تیره و روشن، قرمز و خاکستری وجود دارد. هر چه رنگ این سنگها روشن تر و سفید باشد یعنی ناخالصی های ناشی از وجود اکسید آهن در آن کمتر است و از مرغوبیت بهتری برخوردار است.
خصوصیات تراورتن
- تراورتن دارای خلل و فرج طبیعی در سطح آن است که باعث زیبایی ظاهری آن شده است.
- تراورتن با توجه به داشتن خلل و فرج طبیعی، چسبندگی خوبی به ملات و دیوار زیر آن دارد که برای نمای ساختمان بسیار مناسب است.
- تراورتن مقاومت خوبی در برابر سرما، گرما، اشعه UV و رطوبت هوا دارد.
- تراورتن دارای تنوع زیادی در رنگ و طرح است و سلیقه های زیادی را پوشش میدهد.
- تراورتن در مقایسه با سایر سنگها، ارزان تر است و گزینه خوبی برای نمای ساختمان به شمار میآید.
سنگ نمای گرانیت
سنگ گرانیت از انواع سنگ های آذرین است و از کوارتز، فلدسپات، هورن بلند و میکا تشکیل شده است. گرانیت بطور طبیعی معمولا در رنگهای سفید، صورتی یا خاکستری وجود دارد. رنگ آن با توجه به کانیهای موجود در آن متغیر است. از سنگ گرانیت در نمای ساختمان به خصوص در محیط های صنعتی، کفسازی، پیادهرو سازی، راه سازی و ... استفاده میشود.
خصوصیات گرانیت
- گرانیتها معمولا بسیار سخت و محکم بوده و دارای چگالی بالایی هستند و در برابر ضربه مقاوم می باشند.
- سنگهای گرانیت از قابلیت جلاپذیری بسیار خوبی برخوردارند و آنها را می توان تا آینهای شدن جلا داد.
- اکثر گرانیتها مانند تراورتن در برابر سرما، گرما، اشعه UV و رطوبت هوا مقاومت خوبی دارند؛ اما در برخی موارد ممکن است کانیهای آهن موجود در آنها در اثر رطوبت هوا، اکسید شده و تغییر ظاهر دهند.
- برخی از انواع گرانیتهای تیره ممکن است در برابر نور خورشید تغییر رنگ دهند.
- سنگهای گرانیت که به عنوان نمای ساختمان به کار می روند معمولا بصورت صیقلی هستند.
- با توجه به چگالی بالای سنگ های گرانیت، خلل و فرج در آنها بسیار کم است، در نتیجه چسبندگی خوبی ندارند و برای استفاده در نمای ساختمان باید از تمهیدات ویژهای استفاده گردد.
- سنگ گرانیت نسبت به سایر سنگها از قیمت بالاتری برخوردار است چرا که هزینه عملیات استخراج، برش و صیقل کاری آن بالا است.
سنگ نمای سنداستون یا ماسه سنگ
سنداستون یا ماسه سنگ از انواع سنگهای رسوبی آهکی است که از کانیهایی بسیار کوچک (حدود 0.0625 تا 2 میلی متر) تشکیل شده است. اکثر سنداستونها از کوارتز یا فلداسپات ساخته شدهاند و به مرور زمان در اثر رسوب کردن مواد معدنی در رودخانه ها یا دریاها و تحت فشار به وجود آمدهاند. سنداستونها با توجه به ناخالصیهای موجود در کانیها، رنگهای متنوعی دارند اما معمولا در رنگ های قهوهای، برنزه، زرد، قرمز، خاکستری، صورتی، سفید و سیاه دیده میشوند.
خصوصیات سنداستون
- سنداستونها میتوانند با توجه به مواد اولیه سازنده آن، دارای بافت نرم یا خشن باشند.
- سنداستونها در برابر یخ زدگی و هوازدگی مقاوم هستند.
- جذب آب در سنداستون به دلیل وجود تخلخل زیاد آن، نسبتا بالا است.
- سنداستون سیلیسی در محیطهای اسیدی مقاومت خوبی دارد. اما نوع آهکی آن مقاومت کمی در برابر اسید دارد.
- سنداستون مقاومت خمشی بالایی دارد که باعث می شود بتوان با ضخامت کمتری از آن استفاده نمود. در نتیجه سازه در نهایت سبک تر خواهد شد.
سنگ نمای چینی
سنگ چینی در واقع نوعی از سنگهای مرمریت دانه ریز است که از بلورهای سفید و خاکستری تشکیل شده است. بلورهای این نوع سنگ با چشم قابل رویت است. سنگ چینی عموما از کلسیت و مقدار کمی ولاستونیت تشکیل شده است. در برخی از انواع آن کوارتز هم وجود دارد. هرچه میزان کوارتز بیشتر شود، سختی سنگ چینی افزایش مییابد. در صورت ضربه زدن به این نوع سنگ صدایی شبیه چینی از آن ساتع میشود. به همین دلیل در ایران به نام سنگ چینی رایج شدهاند. طیف رنگی سنگ چینی بسیار محدود است و معمولا به رنگ سفید موجود می باشند. از قدیم در ایران استفاده از این سنگ در نمای ساختمان به خصوص در نواحی گرمسیر رایج بوده است چراکه رنگ روشن آن مانع جذب گرمای زیاد میشده است.اما در سالهای اخیر با توجه به عدم تنوع رنگ در این نوع سنگها، و از طرفی تنوع بالای سنگهایی مانند تراورتن، استفاده از این نوع سنگ در نمای ساختمان بسیار کاهش یافته است.
خصوصیات سنگ چینی
- سنگ چینی از چسبندگی خوبی برخوردار است اما به پای سنگ تراورتن نمیرسد اما از سنگ گرانیت چسبنده تر است.
- سنگ چینی مقاومت خوبی در برابر هوازدگی دارد.
- جذب رطوبت این سنگها اندک است.
- قیمت سنگ های چینی نسبتا ارزان است اما با توجه به نداشتن طیف رنگی مناسب استفاده از آن بسیار کاهش یافته است.در مجموع از میان سنگهای نامبرده شده، در کشور ما سنگهای تراورتن بیشترین کاربرد را در نماسازی دارند چراکه این نوع سنگ در عین حال که مقاومت خوبی در برابر شرایط جوی دارد، دارای رنگهای متنوعی است و قیمت مناسبی نیز دارد.برای آشنایی با انواع نماهای سنگی موجود در بازار ایران و فعالان در این زمینه میتوانید به سایت ساختمون در منوی "محوطه سازی و نما" مراجعه کرده و سپس گزینه "نمای ساختمان" را انتخاب کنید.
با خدمات "ساختمون" آشنا شوید: وب سایت ساختمون یک مرجع تخصصی برای نیازمندیهای ساختمانی است که شما می توانید در آن با فعالان در حوزه کالاهای ساختمانی آشنا شوید و سوالات تخصصی خود را از آنها بپرسید. این وبسایت انواع کالاهای ساختمانی مانند انواع دربها (درب داخلی، درب اتوماتیک و ...)، انواع نمای ساختمان (نمای کامپوزیت، نمای اسپایدر و ...)، انواع مصالح ساختمانی (ترمووود، یونولیت سقفی، شیشه سکوریت و ...)، انواع پله (پله پیش ساخته، پله گرد و ...)، انواع کفپوش (کف پوش بتنی، کف پوش اپوکسی و ...) و توری پنجره و غیره و فعالان در این حوزهها را به شما معرفی میکند و امکان ارتباط با آنها را برای شما فراهم میکند . عرشیا انجینی
انواع و قیمت سنگ نما
سنگ تراورتن عباس آباد ابروبادی هر عدد 135,000 تومان
سنگ تراورتن ابر و بادی حاجی آباد یک متر مربع 135,000 تومان
سنگ تراورتن کرم حاجی آباد متر مربع 160,000 تومان
سنگ تراورتن سفید حاجی آباد متر مربع 185,000 تومان
سنگ تراورتن سیلور سوپر متر مربع 185,000 تومان
سنگ شکلاتی بیموج متر مربع 50,000 تومان
سنگ تراورتن درختی متر مربع 69,000 تومان
سنگ تراورتن قرمز اصفهان متر مربع 47,000 تومان
سنگ تراورتن کرم متر مربع 50,000 تومان
سنگ نما تراورتن درختی متر مربع 69,000 تومان
سنگ سفید عباس آباد متر مربع 145,000 تومان
سنگ کرم عباس آباد متر مربع 70,000 تومان
سنگ تراورتن عباس آباد موج دار متر مربع 85,000 تومان
سنگ تراورتن عباس آباد بی موج هرعدد 45,000 تومان
سنگ عباس آباد متر مربع 60,000 تومان
تراورتن عباس آباد متر مربع 98,000 تومان
سنگ آنتیک در دکوراسیون داخلی دسته: تورهای چیدانه
مواد و مصالح: امروزه استفاده از سنگ های آنتیک و دکوراتیو برای طراحی دکوراسیون داخلی جای خود را در میان دکوراسیون های منازل، ادارات، شرکت ها،مجموعه های ورزشی،سالن ها و.... باز کرده است، اما اینکه از چه نوع سنگی هایی می توانیم در فضاهای داخلی خود استفاده کنیم بحثی است که امروز در چیدانه به آن می پردازیم با ما همراه باشید.
سنگ تراورتن
تراورتن سنگ آهکی است که در اثر فعالیت چشمه های آب گرم تشکیل می شود . بطور کلی در طی فرآیند تشکیل ذخایر تراورتن، آبهای گرم از بین طبقات سنگ های کربناتی به ویژه سنگ آهک عبور می کنند و به دلیل اسیدی بودن، کربنات کلسیم موجود در این سنگ ها را حل کرده و به صورت محلول کربناتی و بی کربناتی با خود به سطح زمین منتقل می کنند .ویژگی های این نوع از سنگ: مقاومت قابل قبول، برش و صیقل پذیری ایده آل ، زیبایی ظاهر، وجود تخخل جهت چسبیدن به ملات ، ارزانی نسبت به سایر سنگها . در واقع سنگ های آنتیک برگرفته از ضایعات سنگ های تراورتن می باشند.
موارد مصرف سنگهای تراورتن :
استفاده در فضاهای خارجی باغچه های تزئینی در فضاهایی از آشپزخانه همچون اپن
سنگ مالون سنگ مالون
سنگی است تراشیده و چکشخورده که پس از استخراج به کمک پتک شکل منظمی (به صورت تقریبی مکعب مستطیل ) یافته و بویژه یک طرف آن شکل صاف به خود میگیرد .سپس در کارگاه سطح نمای آن را حدودا˝ به صورت چهار گوش(مربع یا مستطیل) در می آورند.حداقل عرض وارتفاع سنگ بادبر به ترتیب 20و15 سانتیمتر است. یکی از عمده ترین کاربردهای مهندسی سنگ لاشه و مالون بویژه در نقاط کوهستانی اجرای قوسهای سنگی است که در پل ها ، درگاه ها و طاق زیرین دالانهای سنگی مورد مصرف قرار می گیرد. (15)
(15) سنگ آنتیک در دکوراسیون داخلی محمد حسین اوستادی 1398 باهنر ص 1 مرجع شمار10
موارد مصرف سنگهای مالون :
استفاده در نماسازی محوطه سنگ فرش ها و پله ها جدول سازی ها و دیوار های باربر و غیر باربر
مطلب پیشنهادی: سنگ های جادویی که گل می دهند!
سنگ آنتیک
این سنگ از سنگ های طبیعی تراوتن و مالون با هنر دست و بدون تغییر در رنگ و حالت طبیعی ساخته می شوند، نمای متفاوت و مدرن،تنوع بسیار در رنگ و مدل،قابل تغییر طبق سلیقه،نصب آسان و سریع،قیمت مناسب، مداوم، قابل نصب بر روی گچ و سیمان و حتی سنگ های کهنه و قدیمی، از ویژگی هایی هستند کهاین سنگ هارا از سنگ های معمولی متمایز می کنند. سنگ های آنتیک دو دسته اند، سنگ های آنتیک طبیعی و سنگ های مصنوعی. از مزایای سنگ آنتیک مصنوعی نسبت به همتای طبیعی آن می توان به این دو اشاره کرد:
دوام بیشتر سنگ آنتیک مصنوعی بدلیل مقاومت بیشتر
جلوگیری از ایجاد قارچ و باکتری در فضاهای خالی موجود در سنگ بدلیل تخلل پایینتر نسبت به سنگهای آنتیک طبیعی
موارد مصرف سنگهای آنتیک :
استفاده در آشپزخانه نصب بین دیوارهای کابینت
طراحی دکوراسیون داخلی منزل ، دفتر کار سنگ های کامپوزیت
پنل های کامپوزیت جایگزین مناسب برای سنگ، چوب، و آجر طبیعی می باشند. این پنل های دکوراتیو دارای ظاهری صد در صد طبیعی و قابل شست و شو بوده و نیز عایق کامل رطوبت، صوت و حرارت می باشد، رنگ بندی نا محدود و همچنین عواملی چون سبک بودن، سرعت نصب بالا، ضد حریق بودن و همچنین مانع از رشد کپک ها و قارچ ها و جانوران در پشت پنل ها از مزایایی هستند که این نوع از سنگ ها را نسبت به سایر سنگ ها متمایز می کند.
موارد مصرف سنگهای کامپوزیت :
1 . استفاده در فضاهای دکوراسیون داخلی 2. دیوار شومینه
3 . فضاهای مرطوب همچون حمام ها، استخر هاو...
سنگ قیچی (گیوتین)
این سنگ ها جز سنگهای دکوراتیو و آنتیکی است که از قطعات پروفیل شکل سنگ های تراورتن ، مرمریت و یاترااونیکس با تنوع طرح و رنگ بندی مختلف تولید می شود. پروفیل های سنگی که به صورت مکعب مستطیل است در زیر دستگاهی که لبه تیغ مانند آن بر سطح طولی سنگ ضربه زده ، قطعه را به دو قسمت تقسیم می کند. سطح خارجی صاف بوده که برای نصب روی دیوار توسط چسب سنگ بکار می رود و بخش داخلی آن که حالت طبیعی ، نامنظم و ناصافی دارد ، به عنوان نمای داخلی و خارجی ساختمان کاربرد دارد. سنگ گیوتن از پرکاربردترین متریال هایی است که به دلیل زیبایی ، قیمت مناسب ، امکان قرار گرفتن در کنار مصالح دیگر مانند سنگ های صیقلی ، چوب ( ترمو وود ) ، کاغذ دیواری و غیره ، همچنین کوتاه بودن زمان اجرا ، مورد توجه معماران و مجریان قرار گرفته است قابل نصب بر روی کاشی ، دیوارهای گچی و سیمانی بوسیله چسب سنگ و یا ملات ماسه سیمان.
موارد مصرف سنگهای گیوتینی :
استفاده در نماسازی خارجی ساختمان
طراحی دکوراسیون داخلی منزل ، دفتر کار ، مغازه ( ویترین اماکن تجاری )
نصب بر روی دیوار پشت تلویزیون
سنگ پازل :
سنگ پازل (سنگ منظم)
از جمله سنگ های آنتیکی که به صورت قطعات منظم برش خورده که در شکل ها و طرح های مختلف عرضه می شوند، سنگ های پازلی در انواع مختلف زنجیره ای ، توری قیچی، لب پر موجود است که به راحتی در حین خرید نمونه های مختلف را می توانید انتخاب کنید.
موارد مصرف سنگهای پازلی :
استفاده در کف سازی ها
دیوار آشپزخانه
فضاهای مشاع همانند قسمت هایی از راهروها و ورودی ها
دیوار بالکن و حیاط
۷ نوع سنگ با زیبایی ماندگار برای کف، دیوار و سطح کانتر حمام شما
رزین کردن سنگ های دکوراتیو
توجه داشته باشید که پس از استفاده از هر کدام از سنگ های دکوراتیو بر روی آنها از رزین سنگ (براق کننده سنگ) استفاده کنید. این مایع شفاف که بر پایه ی کوپلیمرهای اکریلیک بوده که محافظ بسیار خوبی برای نمای ساختمان است و قابلیت اجرا بر روی تمام سطوح را دارا می باشد تا از نفوذ آب به داخل ساختمان جلوگیری نماید. رزین ها سطح را ضد آب کرده، وهمچنیین مانع از تغییر رنگ سطح ها می شود، همچنین سطح را از اشعه های خورشیدی محافظت می کند که سبب طول عمر سطح می شود.
مطلب پیشنهادی: چگونه سرامیک و انواع سنگ را برق بیندازیم؟
نحوه اجرا رزین های سنگ
رزین سنگ ها یک محصول آماده به مصرف می باشد که می توان با قلمو و یا به وسیله پیستولت کم فشار بر روی سطح موردنظر اعمال کرد در سطوح عمودی لازم است تا حد جاری شدن پاشیده شود همچنین برای کسب نتیجه بهتر اجرای حداقل دو لایه پشت سرهم لازم می باشد.
یکی از بهترین گزینه هایی که با آن می توانید رنگ و بافت طبیعت را به دکوراسیون منزل خود بیاورید و حس قدم زدن در خانه تان را شیرین و دلچسب کنید، انتخاب سنگ کف مناسب است. اگر فکر می کنید ایده ی خوبی است و می خواهید آن را دنبال کنید از شرکت های سنگ های ساختمانی و دکوراتیو که در اهالی فن چیدانه حضور دارند، غافل نشوید.
فهرست منابع و مأخذ
ردیف
نام کتاب
نویسنده
تاریخ انتشار
انتشارات
1
معماری داخلی فضاهای مسکونی
محمدعلی خان
محمدی
1396
شرکت چاپ ونشرایران
2
تزئینات گچی ومبلمان پارچه ای وپلیمری
ناهیدصادقی
1397
3
دانش فنی پایه
محمداسماعیل خلیل ارجمندی
1396
4
تزئینات چوبی و پارچه ای
پرستو آریا نژاد
1396
5
معماری داخلی فضاهای تجاری
امیر نظری
1397
شرکت چاپ ونشرایران
6
اینترنت
7
فرهنگ و هنر
دفتر تالیف
1399
شرکت چاپ ونشرکتب درسی
8
تفکر و سبک زندگی
دفتر تالیف
1399
شرکت چاپ ونشرکتب درسی
9
حفاظت ساختمان ها درمقابل آتش سوزی
ویرایش 2
1392
دفتر مقررات ملی ساختمان
10
سنگ آنتیک در دکوراسیون داخلی
محمد حسین اوستادی
1398
باهنر
11
انواع سنگ نمای ساختمان وخصوصیات آن ها
آرین بهادری
1398
باهنر